Friday, May 8, 2009

VISSTE NI ATT...

Nu efter 7 månader i staterna har man ju lärt sig en del om landet och i och med att USA alltid står i fokus mer eller mindre tänkte jag att ni kanske skulle tycka det var kul om jag delade med mig lite av vad jag lärt mig.

Nu är detta saker som bara kom upp i mitt huvud i skrivande stund, så det kommer säkert en "Del 2"!

SÅ, VISSTE NI ATT...

-USA ligger mellan zimbabwe och zambia på listan över flest HIV-smittade invånare?

-har du ingen sjukförsäkring (vilket är vanligt att många utan pengar är utan) och är med om enolycka och måste vara inlagd på sjukhus måste du punda ut 50 till 370 tusen per dygn!!!???

-I hela New York City finns endast cirka 7 kliniker som erbjuder gratis könssjukdomstestning?
-Man sötar visst till och med grönsaker för att de ska bli "godare"?

-I Californien (mestadels LA) skriver läkare ut marijuana som medicin till de som har ont och de som har "ont"? Men detta funkar bara för dig som har ett visst "medlemskort" vilket några hundra tusen av LA's 20 milj invånare har. Detta kort ger dig också inträde till en viss avdelning på många drugstores där du kan köpa godis och andra sötsaker med marijuana i. Det är visst på tal om att detta kort ska bli tillgängligt i alla stater.

-I grundskolan ligger vi i Sverige en 2, 3 år före de i USA? En tjej jag känner från Polen flyttade hit som 12-åring. Det första hon fick göra var att hoppa över ett år och när hon gick ut high school kände hon sig korkad just för att hon inte lärt sig något vettigt.

-Man läser inte om andra religioner i grundskolan? Hör fint ihop med den amerikanska inställningen att "rör det inte mig behöver jag heller inte bry mig".

-Den lilla röda "vimpeln" på alla amerikanska brevlådor vinklar man upp när det ligger brev i sin brevlåda som man vill att brevbäraren ska hämta upp och posta iväg?

-Här finns heller inget som heter avi och att hämta paket på posten? Här levererar antingen USPS,UPS, FedEx, Budget eller DHL dina paket direkt till dörren.

-Hastighetsgränserna är faktiskt lägre än de på Sveriges vägar?

-Vem som senast åkte ut i America's Next Top Model finns med på prime time kvällsnyheterna?

-Nyhetsankarna skämtar hej vilt med varandra så fort de får ett tillfälle? Skämten är faktiskt spontana och ibland kan de inte sluta skratta. Inte heller är det snälla skämt, t.ex. kan de skämta om frisyren på den intervjuade personen i det nyss uppspelade nyhetsinslaget.

-Snabbmat här är ofta dyrare än i Sverige?

-Dricks är jätteviktigt här? Ger du 10% är du inte alls nöjd med servicen, 15% ganska nöjd och 20% mycket nöjd. På många restauranger baseras servitörernas lön på hur mycket dricks de får. Intesällan har det hänt att en pizza-deliverer eller taxi-chaffis stått kvar med skopad hand för att haninte tycker att jag gett tillräckligt med dricks.

-Bensin är asbilligt här hur mycket bensinpriset än går upp? Den är visst dyr nu och då fyller jag en tank för 270 spänn max.

-Folk hellre går till Starbucks än "vanliga" café för där kan du sitta med en kopp kaffe i 5 timmar om du så vill det utan att någon anställd stör dig?

-De flesta viktiga informationsskyltar står både på engelska och spanska?

-De amerikanska program vi får på svensk tv är bara en bråkdel av det programutbud som finns här? Det finns säkert 10 Judge Judy-program och lika många program á la Ricky Lake till exempel.

-Nu under den otroligt hemska (öh?) svininfluensan såg jag endast två personer i New York med munskydd och jag åkte själv subway flera gånger. Coola ner säger jag bara.

-Jag har skrivit för mycket nu och är trött och ska sova?

1 comments:

Anonymous said...

Det finns visst avin här i USA! ;p