Wednesday, February 11, 2009

SPRING IS IN THA AIR

Åh vilken härlig dag, som Ted Gärdestad en gång sjöng. Nej men serri, Så UNDERBART det har varit idag! 16-17 grader, fågelkvitter, för varm bil så sval AC kom på och solbrillor. Har för en gångs skull varit riktigt lycklig en vardag.

Samtidigt som jag kom på detta sa jag till mig själv i huvudet: "Ja, men jo, varför ska man slösa livet på att bo i ett land där man måste kämpa sig genom varje vinter? Lika bra att bo i ett varmt land och alltid känna sån här lycka!"

Så sant så, eller hur?

Tog pojkarna till den jättestora lekplatsen idag och oj så många ungar där var! Folk gick runt i sweatshirts. Jag hade det och min tunna, tunna parka.

När jag och pojkarna sitter på en rocking boat, ni vet sån som gungar fram och tillbaka och man kan stå i mitten och gunga den jättemycket, i alla fall, då kommer en mamma fram med sin unge och säger till honom "Do you want to sit next to the mommy?". Jag tittar upp och hon bara "Oh, no the babysitter!", jag bara "Ehe yeah thats right!".

Hon fortsätter...

Hon: "Are you a live in?"
Jag: "Yeah, I'm an au pair"
H: "Oh, ok, where're you from?"
J: "Sweden"
H: "Ok, do you guys have like hiphop there?"
J: "Oh yeah, of course!"
H: "Ok, cuz you hear like that artists from here come to other countries, so then you wonder like, do they have their own music?"
J: "Oh of course we do! We've got swedish hiphop and everything!"
H: "Ok, and you've got like music awards and stuff?"
J: "Yeah!"
H: "Aha, and it looks the same like here? You've got big cities and stuff?" Hon pekar ut mot gatan och verkar tveka på om vi ens har asfalt.
J: "Oooh yeah! It looks the same in Sweden. I actually live in a bigger town than Stamford. People ask so much about Sweden and thinks its much more different, but its the same as here!"
H: "Oh okay..."

1. Jag hatar att folk misstänker mig för att vara mamma.
2. Normalt att första frågan om Sverige handlar om hiphop. Det var något nytt faktiskt!
3. Kan amerikanarna fatta att alla länder utanför USA faktiskt INTE är u-länder och att vi faktiskt har popcorn, mcdonals och nalle puh (har fått frågor om vi har det).

Käre gode Gud, gör så att det blir vår i Sverige dagen innan jag kommer hem. Amen.

0 comments: