Saturday, January 31, 2009

Amerikansk ända ut i fingerspetsarna?

Nu har man då varit en del av USA i fyra (!) månader. Saker som när jag kom hit tyckte var lite lustigt och sådär konstigt, har jag nu själv anammat:

  • Tyckte det var så konstigt när mina värdföräldrar hade sugrör i sina vattenmuggar vid sängen. Nu dricker jag allt utom te med sugrör.
  • När det stod på digitala klockan ex: 5.30, och det snart var kväll kändes det så konstigt. Nu fattar jag bättre vilken tid jag och någon ska ses om denne skriver 5:30 ist för 17:30.
  • Varje gång jag snackar svenska med mina svenska vänner här kommer det upp minst ett ord som jag inte hittar på svenska men som kommer direkt på engelska.
  • Gångar inte längre dollarpris med 8 för att få humm om det är dyrt eller inte.
  • Tidigare kunde det kännas jobbigt att prata med en främling, nu söker jag nästan att få kontakt med främlingar om jag t.ex. är ute och shoppar själv.
  • Jag kör mer galet här än hemma.
  • Jag äter mer skitmat här än hemma.
  • Jag tycker att någon bor nära om de bor en kvart med bil hemifrån.
  • Tycker det är en självklarhet att köra högersväng vid rödljus.

Nja, så amerikansk är jag ändå inte tycker jag när jag fått ner det på "papper". Tacka gud för det!
Åh vad jag saknar Sverige, men snart kommer jag...

1 comments:

mamma said...

Får man alltid svänga högersväng vid rött ljus? Det borde man få göra här hemma också tycker jag..