Monday, December 22, 2008

Freeeezin' New York City!


Ja då var man hemma efter nästan 2 dygn in the city. Det har varit två kalla men jätteroliga dagar!

Igår gick och gick och gick jag och Sanna i ca 9 timmar nonstop! Den enda gång vi satt ner var ungefär en 45 minuter för att äta lunch på svenskat caféet FIKA. Mysigt litet ställe med flera svenskar. Kändes otroligt konstigt att beställa mat på svenska och sitta i svensk miljö. Kändes som att man var hemma faktiskt.

Vi gick längs 5th och 6th avenue men mest nere i Soho längst "slutet" av Broadway. Där ligger som sagt alla butiker efter varandra och inte 500 meter från varandra som i midtown. Där fanns julmarknader där hantverk och mat såldes. Mycket trevligare än midtown med andra ord!

Vi shoppade en hel del, och det sjuka är att pentaaffärerna som kommer när Chinatown börjar närma sig är helt klart bäst! Köpte en asfin nyårsklänning där för 23 dollar!

Sen mötte vi upp Marie och åkte mot Brooklyn för att äta middag. Från subwayn tog vi bussen till området där Sanna bor. Det hände en sjukt obehaglig grej på bussen som jag bara måste berätta om...

Efter två stopp kommer ett par i 70-årsåldern på. Efter dem vill en kvinna med en julgran komma på. Busschauffören säger åt henne att ta en taxi istället med granen. Då blir mannen i det gamla paret helt sjukt upprörd. Han börjar skrika på chauffören om hur han kan vara så elak, att han ska skämmas, att han nekade kvinnan med granen bara för att hon var från sydamerika, blablabla. Chauffören säger åt honom att lugna ner sig och gå bak i bussen. Bussen börjar köra och gubben blir mer och mer arg. Han pekar på oss alla i bussen och skriker "SHAME ON YOU!". Hans fru börjar gallskrika, gråta, ber om hjälp från oss i bussen att få hennes man att lugna ner sig. Han håller konstant på att skrika och är helt vansinnig. Bussen stannar och chauffören skriker på gubben att han måste gå av. I över 5 minuter står gubben och skriker och vägrar att gå av bussen. Dörrarna öppnas och han sticker ut huvudet och skriker ut till gatan "NINE ELEVENTH, NINE ELEVENTH, NINE ELEVENTH!". Då börjar jag bli orolig över att han ska dra fram en pistol eller ha en bomb på sig. Hans fru skriker och gråter hela tiden. Det är verkligen förtvivlat skrik från henne, vilket var så obehagligt. Folk på bussen börjar bli förbannade och en man rusar upp, skriker på gubben "GET THE F*CK OFF! I've been working all day and want to go HOME!!!!". Gubben börjar sparka mot mannen men någon går emellan. Sen går gubben längs gången och skriker ut bibeltexter och är helt vansinnigt förbannad. Han skriker att busschauffören kommer från helvetet och är täckt av blod och massa sånt creepy. Efter många om och men går han av och går fram mot ett butiksfönster, särar på benen och står med armarna upp i luften och sen bara sjunker ner på knäna och typ sitter där och ber. HELT SJUKT! Så fruktansvärt rädda vi var! Tycker vi det finns knäppisar hemma, är det inget mot vad det finns i New York. USCH!

Sen gick vi och åt sushi, mm älskar det! Ett par timmar senare stack jag och Sanna till Bleecker street och Le Poisson Rouge där vi trodde The Sounds skulle uppträda. Men nej, först var det ett typ av förband som var bra, men sen blev det som en vanlig nattklubb där bara de tre killarna från The Sounds stod och spelade musik med DJ-bordet. Trodde de skulle uppträda ju! Åh besviken jag blev. Maja var inte ens där! Men vi hade jättekul och snackade med mycket folk. Jag gick fram till ena The Sounds-killen och fråga "Du är från Helsingborg va?", han bara "jaa!" "jag meed!" sa jag och så gjorde han någon slags handslag med mig. Okej? haha.

Idag vaknade vi 13:30 typ, gick ut med Sannas familjs hund Jane. Åhåhåh vad härligt det var att gå ut med en hund. Som jag saknar det! Vi gick i snöiga och soliga Park Slope, det var jättemysigt!

Park Slope i Brooklyn

Sanna och Jane påväg mot parken

Jag och mysiga Jane

Dagens aktivitet var ett besök på IKEA. Vi tog IKEA-bussen dit och gick och handlade lite godsaker till julafton. Man hörde lite svenskar här och där och det roliga är att de människor man tycker ser bra ut visar sig nästan alltid vara svenskar. Jaa, eastcoast-americans är fula!

De älskar mig redan i Brooklyn. Har redan en lekplats uppkallad efter mig!

Älska Sverige!

Isch isch vad kallt det varit idag och igår. Idag stormade det när jag gick till subwayn och snacka om kallt det blir då! Riktigt obehagligt på subwayn också faktiskt. Massa däckade gubbar sitter alltid här och var där, sen när jag stod och väntade kom en äcklig mexikanare fram till mig med stinkande röklukt och dimmiga ögon och frågade när tåget kom, hur länge jag väntat och sånt. Jag bara tittade bort hela tiden när han pratade med mig sen gick jag därifrån. Han stod så nära att jag kunde känna hans andedräkt. ÖÖÖH! Är aldrig rädd i New York men idag var jag det, och igår då! :P

Nu är klockan 02:13 och jag sitter i köket och njuter av att kunna göra vad jag vill i huset! LOVE IT! Ska nog koka te och äta pepparkakor nu :)

Hoppas ni pallade läsa allt. Puss på er!

4 comments:

Anonymous said...

En snabbis :

vi önskar dig en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR over there. Imorgon bitti tidigt sticker vi också till snö!!

Kramar Marita o Max

Anonymous said...

Åh vad fin pälskrage!!
Får man fråga var den är köpt? :)

Anonymous said...

1. Tack max och marita!
Ni får ha en jättebra jul och ett jättebra nyår ni med! :)

2. ebay!

mamma said...

söting..vad fin du är på alla bilderna. Pälskragen klär dig verkligen..