Tuesday, November 18, 2008

Pedanternas pedant

Gil 4 år är nog den värsta pedant jag någonsin träffat. Eller vet inte om han bara är pedant, kanske ganska mycket tvångstankar som spelar in också. Hur som helst vill jag berätta om hans beteende som gör mig totalt utmattad. Här kommer bara några exempel:

  • han ber mig sakta ner när vi ska upp och väcka lillen så att han hinner före mig och kan gå genom säkerhetsgrinden före mig
  • måste bli tillfrågad om vilken punkt på hans tallrik man ska trycka ut ketchupen på
  • bryts hans mat innan han äter det kan han bli gråtfärdig, typ att bananen går mitt itu
  • alla hans våfflor måste ha exakt samma mängd strössel på sig
  • ska jag ge dem båda varsin förpackad likadan milkshake måste han välja vilken han vill ha, och det alltid först!
  • jag får inte hjälpa honom att bygga hans tågbana när städerskan har varit där för jag vet ju inte hur han vill ha det, det är det bara hans mamma som vet
  • säger hans bror ett ord han inte gillar skriker han på honom "Liav, STOP IT, STOP IT". Detta ord kan vara "voff, voff!".
  • Sitter de och leker och hans lillebror är 10 cm med sin fot från hans tågspår skriker han även där "Liav, STOP IT, don't touch it!"
  • Det finns inte i hans värld att jag är 15 år äldre än honom och vet bättre, utan hur mycket man än argumenterar med honom så har han rätt. Jag har t.o.m. börjat trotsa honom för att lära honom att kunna ge sig ibland
  • Säger man att man ska göra en sak på ett visst sätt säger han "no no, do like this instead!"
  • Han ska alltid välja tallrik och färg på mugg och kakor och allting alltid först. Hans bror har noll chans att få sin röst hörd

The list goes on and on. Jag blir så oerhört matt! Han till och med säger åt mig att göra saker när jag är på väg att göra det! Typ när jag tar upp deras rena tvätt från korgen och håller på att vika in det. Även fast jag vet att tröjan jag viker är hans så ska han snabbt säga att "that's mine!". Jag bara "I knooooow!". Efter 20 plagg är man rätt trött alltså.

Kanske ilandsproblem, men man blir verkligen matt av att hela tiden få tampas med en besserwisser som tror sig veta bättre än tjejen som TAR HAND om honom. Han kanske skulle börja köra sig själv till skolan?

Annars är han go. Han gav sitt brev till tjejen idag. Hon blev så glad att hon gick och höll det under hela skoldagen! Hahaha så sött!

2 comments:

Anonymous said...

aa.. killar alltså...

mamma said...

känns som han behöver tydliga regler och inte ska bestämma så mycket själv. Att låta en vuxen bestämma gör att barnen kan slappna av. Han är för liten för att styra allt själv.Eller också vill han uppmärksamhet för att han är äldst. Kanske är svartsjuk på den lille. Visa att han inte kan dra några pennor med dig Johanna utan han får väl bli tjurig då. Gå inte in i några diskussioner utan har du bestämt dig så är det så bara.. Han behöver inte ha reda på varför du har bestämt dig för det , utan nu är det bara så här , säger du..

vet att det inte är lätt.. det är kanske inte lätt för pojkarna heller att få nya aupairer varje år.
Kram från mamma