Monday, October 20, 2008

Greatest weekend!

Okej, vart ska jag börja? Detta var helt klart den bästa helgen på länge! Jag tog först tåget till New Haven för att sen åka vidare till Sanna i Old Saybrook. Tyvärr missade jag precis det andra tåget så jag blev fast i New Haven i 2 timmar. Inget att gråta över direkt, utan jag tog mig ner till downtown New Haven istället! Där gick jag omkring på egen upptäcktsfärd och besökte bl.a. deras Public Library, gick runt Yale University som i sig var som en liten by i staden, smög in på en av deras skolgårdar och såg på när de hade gymnastik och bara allmänt kollade in staden. Riktigt vacker stad måste jag säga! Så fin arkitektur och parker med mysiga caféer och antikvariat. Perfekt ställe för hösten!

Det roliga var att de enda människor man såg var antingen svarta/sydamerikaner eller vita Yale-studenter, haha! Goa kontraster!

När man går runt själv sådär så måste man fråga folk om saker, så det blev att jag pratade med en kille om Yale och vart det låg och han ville att jag skulle på en fest som han gjorde reklam för, men nej tack. Sen pratade jag med en man som höll i ett evenemang där barn målade på en stor vägg och där på gården skulle det vara hiphop-band som skulle spela på kvällen. Kul att höra vad folk har att säga och vad de gör! :)


Sen gick jag iväg mot stationen igen och på vägen sa en tant till mig "bless you!", ehm ok, hur ska jag ta det liksom? haha. Folk säger verkligen vad de tänker på för senare ropade en svart man från sin bil "sexy!" och tutade.. Kanske inte så smickrande dock då han typ var 40..

Vidare till Old Saybrook och Sanna då. Det var jättekul att träffa henne! Så skönt att få åka iväg på egen hand då man känt sig så fast i familjen sen man kom bara för att man inte haft tid till något annat än att lära sig deras rutiner.

Hon plockade upp mig och vi åkte till lite affärer, sen mackedonkan och ner till Harbor of Old Saybrook. Otroligt fin hamn med yatchs och hamnrestaurang och spa. Sen åkte vi till Essex som ligger strax intill och där Sanna bor. Även där var det såå vackert! Det var en så liten, genuin, typisk amerikansk by med perfekta små hus, butiker, natur och hamn. Essex är faktiskt en av världens 100 ställen du bör se innan du dör enligt boken med samma namn! Det ni! Märker att jag blivit vuxen då jag uppskattar vacker omgivning som den i Essex, men asså det var verkligen sååå fint! Kan inte tänka mig ett bättre ställe att vara på under hösten :)

Sen blev det barnpassning och Sverigesnack med värdpappans kompis. Han tyckte förresten att tyska var ett vackert språk. Jag och Sanna bara "eeeh wtf eeeh NO!", haha nä, men typ!

Föräldrarna och vännen åkte till New Haven för att äta middag och vi nattade barnen, åt middag och kollade in filmen The Love Guru. Mamman skickade sen ett sms där det stod "You can have some drinks if you want to", så vi stack till köket och blandade varsin drink sen tävlade vi om vem som kunde dricka fortast, hahah. Sicka fjortisar!

Vid 12 fick vi lägga oss för New York väntade inte på oss dagen efter precis! Jag somnade gott efter att Sanna berättat en fin godnattsaga för mig :)

Här är bilderna från lördagen: http://www.facebook.com/album.php?aid=40995&id=563862636

Söndag och dagen för NEW YORK! Vi tog tåget redan vid 9 och kom in till Grand Central vid 11:30. Även här så ropade eller mumlade 4 män under loppet av 15 min att vi var "sexy". Det inte så roliga var att en av dem var en gammal uteliggare som blev helt exalterad av att se oss! Hahahah! Efter en dag i NY märkte vi faktiskt att vi inte såg ut som någon annan tjej där, det är stor skillnad mellan svenska och amerikanska tjejer (hrm.. vi är snyggare!).

Vi gick ner längs Broadway och in på Forever 21 och Victoria's Secret. Tyckte Forever 21 kändes lite för hypat hemma, men det var faktiskt den bästa affären på hela dagen! Stört billiga saker och stört snygga saker! Ska lägga upp bilder på vad jag köpte senare! Sen fortsatte vi längs Broadway till typ Union Square där vi åt go ungsbakad pizza till lunch. Efter det gick vi lite till men tog sen en taxi till outlet-jätten Century 21 (mycket 21 här)! Det är ett gigantiskt varuhus med sjukt mycket kläder, väskor, skor, underkläder, smink med mera till oftast halva priset. Men det är ju bara märkesgrejer så även fast det är billigare så är det inte billigt, sen är det kläder som är sedan långt tillbaka utgående och därmed inte så trendiga. Såg dock att Ralph Lauren's oxfordskjortor kostade 250 kr! Ganska stor skillnad mot 1000-lappen i Sverige. Men det var alldeles för rörigt och alldeles för många människor där så vi gick och tog något att dricka på Starbucks istället.

Century 21 ligger vid Ground Zero, alltså nästan längst ner på spetsen av Manhattan, och vi ville därifrån till Upper East Side för att se om vi skulle bli upplockade av ett par rikemanssöner. Så vi tog tunnelbanan upp dit och gick runt. Och runt, och runt, runt, runt. Men såg ingen snygging. Vad man ändå såg var kostymklädda businessmän och kvinnor, några preppy-klädda unga killar, men som var fula. Man märkte när man kom till Upper East Side, för på ena gatan utanför området fanns det alla typer av människor, men så fort man kom in till UES så var alla så välklädda med kappor, pälsar, gamla fina damer och kostymer.

Vid det här laget var klockan 19:30 och vi var sååå trötta! Så vi gick runt på H&M och shoppade lite till som faktiskt var dyrt här om man jämför med Forever 21, sen länge i en drugstore och kollade in smink, sen tog vi oss till Grand Central och tog tåget hem vid 21:07.

Jag fick ta taxi hem från stationen och chauffören visste inte vart gatan jag bodde på låg, så jag fick guida honom fram till huset. Riktigt stolt att jag klarade det i mörket, i baksätet på en bil! Oh ja mitt lokalsinne är inte att leka med!

Så här är bilderna från igår, söndag: http://www.facebook.com/album.php?aid=41000&id=563862636

Detta var alltså en underbar helg och jag kände inte hemlängtan en enda gång, och jag känner det inte nu heller när jag ligger i min säng och myser, se där minsann! :D

Har precis lämnat av pojkarna på skolan och körde på American Boy på högsta volym på vägen hem. Skön låt men vart är min american boy? :P

Ska nog bara ligga här i sängen ända tills jag ska hämta dem igen, är så trött!

Förresten tack än en gång för kommentarerna! Vad himla snällt av Nicoles pappa att göra så, men tror inte det är någon fara faktiskt! Kul att Nicoles mamma läser med, OCH mormor! Jätteglad att du får tillfälle att läsa om vad jag hittar på! Det kommer ett vykort till dig med snart mormor, sen kan jag ringa dig inom ett par veckor med!

Ha en najs måndag idag Sverige! Jag är faktiskt inte lika mallig om vädret längre, fick nämligen skrapa bilrutan imorse med ett löv, kallt!

PuzZzAr å KjAmAr

Hjälp vad mycket jag skrev! Aja hoppas ni inte somnar iaf.

1 comments:

Anonymous said...

Hoppas du har det bra där johanna! :) Kram din lila kusin! :)